Sobota, 2024-05-04
Imieniny: Floriana, Michała
Sobota, 2024-05-04
Imieniny: Floriana, Michała
Złość jest emocją, która jest potrzebna każdemu człowiekowi. Informuje nas, że dzieje się coś niedobrego. Zagrożone zostało terytorium, bezpieczeństwo, nasze prawa, szacunek do samego siebie lub nasz dobry wizerunek. Złość pomaga nam wówczas znaleźć siłę, by pokonać przeszkodę lub obronić się przed zagrożeniem. Ale też zdarza się, że w złości człowiek łamie wiele zasad: dobrego wychowania, bezpieczeństwa, a nawet łamie prawo. W złości zapominamy o zasadach, dobrym wychowaniu i o tym, jak zostaniemy ocenieni przez innych.
Złość sama w sobie nie jest ani dobra, ani zła. Złe lub dobre może być zachowanie, czyny, słowa, które wypowiemy czując tą emocję. Pamiętaj: emocje wyrażamy, zachowanie kontrolujemy.
Złość można odczuwać w różnej intensywności – w różnym stopniu: rozdrażnienie, zdenerwowanie, irytacja, złość, gniew, wściekłość. Ważne jest aby pamiętać, iż będąc bardzo złym, czy wściekłym nie jesteśmy w stanie do końca kontrolować swojego zachowania, czy wypowiadanych słów. W takich sytuacjach najczęściej wybuchamy – jak otwarcie wstrząśniętej butelki Coca Coli. A kiedy złość wybuchnie sieje spustoszenie: niszczy przedmioty, relacje, reputację osoby czującej złość.
Aby uniknąć takiego niechcianego zachowania, warto:
4. Nie czekaj, aż Twoja złość będzie na najwyższym poziomie.
5. Czasem złość pojawia się niepotrzebnie, wynika ze sposobu, w jaki w danej chwili widzisz i rozumiesz sytuację. Sprawdź najpierw, czy złość jest uzasadniona, bo może sytuacja jest inna, niż się na początku wydawało.
6. Kiedy złość minie porozmawiaj o sytuacji, która wywołała złość w sposób spokojny. Powiedz, co czułeś nie oceniając drugiej osoby.
Jak rozmawiać, aby jak najmniej złościć drugą osobę?
3. Podawaj fakty, a nie ich interpretację czy ocenę. Co się wydarzyło lub co usłyszałeś. „Pożyczyłeś mój zeszyt bez pytania”, „Powiedziałeś, że nie potrafię grać w piłkę”.
4. Nie oceniaj drugiej osoby, nie obrażaj, nie wyzywaj ani nie ośmieszaj.