Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Dębinkach


  • Kalendarium

    Sobota, 2024-05-04

    Imieniny: Floriana, Michała


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 675311
    • Do końca roku: 241 dni
    • Do wakacji: 48 dni

  • Kartka z kalendarza

Jak wyrażać złość?

Złość jest emocją, która jest potrzebna każdemu człowiekowi. Informuje nas, że dzieje się coś niedobrego. Zagrożone zostało terytorium, bezpieczeństwo, nasze prawa, szacunek do samego siebie lub nasz dobry wizerunek. Złość pomaga nam wówczas znaleźć siłę, by pokonać przeszkodę lub obronić się przed zagrożeniem. Ale też zdarza się, że w złości człowiek łamie wiele zasad: dobrego wychowania, bezpieczeństwa, a nawet łamie prawo. W złości zapominamy o zasadach, dobrym wychowaniu i o tym, jak zostaniemy ocenieni przez innych.

Złość sama w sobie nie jest ani dobra, ani zła. Złe lub dobre może być zachowanie, czyny, słowa, które wypowiemy czując tą emocję. Pamiętaj: emocje wyrażamy, zachowanie kontrolujemy.

Złość można odczuwać w różnej intensywności – w różnym stopniu: rozdrażnienie, zdenerwowanie, irytacja, złość, gniew, wściekłość. Ważne jest aby pamiętać, iż będąc bardzo złym, czy wściekłym nie jesteśmy w stanie do końca kontrolować swojego zachowania, czy wypowiadanych słów. W takich sytuacjach najczęściej wybuchamy – jak otwarcie wstrząśniętej butelki Coca Coli. A kiedy złość wybuchnie sieje spustoszenie: niszczy przedmioty, relacje, reputację osoby czującej złość.

Aby uniknąć takiego niechcianego zachowania, warto:

  1. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach czujesz złość. Co wywołuje w Tobie złość? Kto Cię złości? Kiedy najczęściej się złościsz?
  2. Rozpoznaj sygnały złości płynące z ciała, np. przyspieszone bicie serca, płytszy oddech, pocenie się, czerwienienie się twarz. Odpowiedz sobie na pytanie: Jak wyglądasz, gdy się złościsz?
  3. Używaj reduktorów złości. Kiedy już wiesz, że czujesz złość, irytacje, zdenerwowanie i co wywołało to uczucie, możesz stosować sposoby na rozładowanie napięcia w ciele:
  • Oddalenie się od źródła złości, czy wyzwalacza złości
  • Spokojne, głębokie oddychanie
  • Liczenie wstecz, np. od 10 do 1, lub liczenie co dwa
  • Porwanie niepotrzebnej gazety
  • Narysowanie swoich uczuć
  • Rozmowa z zaufaną osobą o swoich uczuciach i myślach
  • Przyjemne wyobrażenia, np. z ostatnich wakacji
  • Wysiłek fizyczny, np. bieg dookoła domu, tupanie w miejscu
  • Spacer
  • Słuchanie muzyki
  • Pisanie o swoim samopoczuciu
  • Stosowanie technik relaksacyjnych

        4. Nie czekaj, aż Twoja złość będzie na najwyższym poziomie.

        5.      Czasem złość pojawia się niepotrzebnie, wynika ze sposobu, w jaki w danej chwili widzisz i rozumiesz sytuację. Sprawdź najpierw, czy złość jest uzasadniona, bo może sytuacja jest inna, niż się na początku wydawało.

        6. Kiedy złość minie porozmawiaj o sytuacji, która wywołała złość w sposób spokojny. Powiedz, co czułeś nie oceniając drugiej osoby.

 

Jak rozmawiać, aby jak najmniej złościć drugą osobę?

  1. Powiedz o swoich uczuciach.
  2. Mów o sobie, a nie o drugiej osobie. „Ja czuję złość, irytację, drażni mnie….”

          3.      Podawaj fakty, a nie ich interpretację czy ocenę. Co się wydarzyło lub co usłyszałeś. „Pożyczyłeś mój zeszyt bez pytania”, „Powiedziałeś, że nie potrafię grać w piłkę”.

           4.      Nie oceniaj drugiej osoby, nie obrażaj, nie wyzywaj ani nie ośmieszaj.

  1. Wysłuchaj argumentów drugiej osoby w spokoju. Możesz dowiedzieć się czegoś ważnego i wyjaśnić sytuację.
  2. Powiedz o swoich oczekiwaniach, jak druga osoba powinna się zachować teraz i w przyszłości. „Jeśli chcesz ode mnie coś pożyczyć, zapytaj”.
  3. Nie udowodniaj , kto ma rację. Szukaj rozwiązań i sposobów osiągnięcia celu.
  4. Jeśli podczas rozmowy czujesz, że Twoja złość jest zbyt duża aby zachować spokój – zrób sobie przerwę. Może potrzebujesz jeszcze czasu by ochłonąć.